5 tips Facebook for bedrifter

 

Artikkel for Ringrever   •   16. oktober, 2017

Illustrasjon til facebook tips

AAntall Facebook profiler i Norge er mer enn 3 millioner, og mange av dem bruker Facebook hver eneste dag. Noen bruker kun messenger, noen bruker kun Facebook til å lese om andre og mange bruker alle mulighetene. En del av den yngre generasjonen har hoppet av Facebook. Kanskje mest pga mor og far er der? Hele tiden dukker det opp nye sosiale medier som er spennende.

Alt er enklere idag. Alle har smart-telefoner med internett tilkobling. Det er utrolig enkelt når en kjeder seg å sniktitte litt på hvem som har likt din kommentar, og sjekke hva skjer på Facebook? Det blir fort til en uvane som en bare må ha.

Hvorfor skal jeg ha min bedrift på Facebook?

Når over halvparten av Norges befolkning har Facebook, og svært mange av dem er inne på Facebook mange ganger til dagen, da er det nokså innlysende at dette er en interessant markedsplass. Du kan gjøre dette gratis, eller du kan velge å utvikle dette raskere og bedre ved betalt markedsføring. Det er mye å lære, en blir aldri utlært i dette «faget».

Du kan på en effektiv måte øke synligheten. Husk det må jobbes med strategi og bevisstgjøring for hva du vil med sosiale medier som Facebook?  Du har full mulighet til å kommunisere med kundene på Facebook, en til en kommunikasjon. Noen bedrifter er redd for dårlige tilbakemeldinger og kritikk fra de som besøkende. Det skjer noen ganger at det kommer kritiske spørsmål og meninger. Ute i det offentlige rom kan det noen ganger være vanskelig. Men det gir deg store muligheter å snu en misfornøyd kunde, eller person, til en fornøyd kunde som anbefaler deg videre til dem han snakker med.

1. Hvordan øke antall følgere?

Det finnes ingen fasitsvar som er riktig å gjøre på Facebook. Du kan google om emne, og på YouTube er det utallige videoer med tips. Og på Facebook florerer det med eksperter som vil hjelpe deg. Her er noen tips:

  • Få de ansatte til å følge siden

  • Be lojale kunder og venner følge dere

  • Lenke til Facebook fra din nettside

  • Lag link nederst i din e-post signatur

  • Skriv artikler med lenker til din Facebook side

  • Kjøpt Facebook annonsering

  • Kvalitet gir flere følgere

Det er når følgerne starter å dele videre deres Facebook innlegg at det virkelig tar av. På Facebook er det viktig med anbefalinger og delinger.

2. Hva skal jeg dele?

Mitt beste tips er å ha en bevisst strategi for hva dere ønsker med Facebook siden? Hva ville du som kunde satt pris på? Hva er verdifullt for kunden?

  • Tenk er dette verdifullt for kunden?

  • Nyheter med relevant informasjon

  • Avslutt ofte med et spørsmål til leser for å skape engasjement

  • Konkurranser med premier

  • Kan du gi tilbud til kunden?

  • Kan du få laget video? Video kan være effektivt

  • Artikler fra egen blogg på din nettside? Skap trafikk begge veier. Til Facebook og omvendt til dine nettsider

  • Du kan lage interessante meningsmålinger

  • Kan du gi dine lesere gode tips?

3. Link lesere videre til dine nettsider

Når jeg forteller at nettsidene dine kanskje er viktigere enn Facebook sidene, så er det mange i dag som tror jeg er gal. Min mening er at vi vet aldri når Facebook forsvinner. Facebook er store og mektige. De kjøper ofte opp sine største konkurrenter og holder grepet om sine brukere. Hele tiden jobber flinke folk med å lokke oss til deres kanal. Nettsidene forsvinner ikke, men de endres hele tiden. WordPress og andre tilbydere oppdaterer alltid sine plattformer til å kunne utnytte dagens beste muligheter. Alle nettsider må i dag være mobilvennlige fordi mange besøker nettsider fra sin mobil. Internett er kommet for å bli, men utviklingen blir enorm. Ved bruke av profesjonelle produsenter av nettsider, får du hjelp når endringene kommer. Tro meg, endringene kommer.

Online markedsføring et rimelig alternativ.

Mitt tips er – lag en god del av dine Facebook innlegg på ditt eget nettsted, kopier linken til artikkelen og lim den inn i kommentarfeltet på din Facebook side. Det du oppnår med dette er trafikk til dine nettsider. På dine nettsider har leserne full mulighet til å lese om dine produkter og dine argumenter om hvorfor de skal bruke din bedrift? I artiklene kan du lage en lenke til din Facebook side for å skape flere følgere på Facebook.

4. Hvem har ansvar for din Facebook side?

Du bør velge en person som liker Facebook og som kan verktøyet. Det er ikke så vanskelig. Kanskje det vanskeligste er å få tid til å gjøre det? Kanskje det ikke blir prioritert? Personen bør vite hva dere ønsker å gjøre på Facebook. Hva er deres strategi, mål og visjon? Har dere satt opp en plan?

Ringrever hjelper kunder med å lage video innlegg, og hjelper også kunder med å poste innlegg etter en plan satt opp sammen med kunden. Da slipper du å tenke så mye på Facebook, og det blir hele tiden aktivitet på siden. Prisen er ikke høy pr måned, men vi ønsker en stabil avtale over lenger tid.

5. Sett opp en kalender

Tips: Lag en uke-kalender. Hvor mange innlegg er riktig i uken? Husk å ikke plage leserne med for mange innlegg. Vær heller selektiv i hva du publiserer, og ha et mål om f.eks 2 innlegg i uken.

Du kan i planen lage en BOKSTAV kode for innhold. Eksempel:

K = Konkurranse
N = Nyhet
B = Blogginnlegg
R = Råd og tips
H = Humor og Feelgood
V = Video og bilder med tekst

Når du har kalenderen klar så er alt så mye enklere. Det finnes også publiseringsverktøy, som du kan legge inn planlagte innlegg på valgte datoer. Da kan du gjøre jobben når du har tid, og velge tidspunkt for publisering.

Lykke til. Skap lojalitet til din bedrift, og vis kundene at de gjør riktig valg når de velger å bruke dere.

Av Nils Arne Johnsen - 2017