Familiebedriften vokser

Inndeler ikon

Artikkel skrevet for Sandnesposten   •   næringsavis 2021

Orstad Gulv og Renhold får stadig nye oppdrag, og de har nylig ansatt to nye renholdere. Det er ekteparet Fred og Nancy Thorkildsen som driver firmaet sammen.

I 2013 startet de AS etter at Fred hadde drevet enkeltmannsforetak som gulvlegger. Nancy kom fra oljebransjen, og grunnen til at de startet renhold var at Fred ofte fikk forespørsel om å ordne renholder etter at gulvet var lagt. Det var ventetid på å få tak i renholder, og Fred mente at dette var noe de kunne tilby i eget firma. På den måten ville det bli mer effektivt

– En nabo av oss skulle hjelpe oss med renhold hjemme hos oss, og så viste det seg at firmaet hun jobbet for ikke var skikkelig organisert. Skal vi bare lage et renholdsfirma og ansette henne spurte vi oss selv, og tolv timer etter hadde Fred kjøpt bil og naboen vår var ansatt, forteller daglig leder, Nancy Palaviccini de Thorkildsen.

Drar lasset sammen

Verken Fred eller Nancy visste noe om renhold, men de fikk grundig opplæring av deres nyansatte nabo. Første måneden var Nancy med på alle vaskejobber for å lære seg hva som krevdes for å utføre jobben.

– Jeg kan bedre forstå og tilrettelegge best mulig for jentene mine når jeg selv vet hva det går i. Nå vet jeg hvor mye arbeid de kan klare på en dag uten at de sliter seg ut, og jeg har selv vært ute og truffet kundene. Man bør alltid prøve seg på gulvet selv før man skal lede andre. Jeg kaller dem jentene mine fordi jeg er opptatt av å ivareta dem på best mulig måte. Vi har et nært og godt forhold, sier Nancy.

I dag er de seks renholdere og en som legger gulv og maler. På grunn av korona har de opplevd stor pågang av kunder som trenger renhold hjemme, og folk som trenger utvask ved flytting da boligmarkedet går så det suser. De tilbyr også utvendig renhold av fasader, og det er det Fred og broren som tar seg av.

Har laget eget vaskeprodukt

I 2017 startet Fred opp med utvendig vask. Det første året ble det mye prøving og feiling, og han syntes ikke resultatet ble bra nok ved å bruke høytrykkspyler og vann som var vanlig i Norge. Derfor så han til USA, og fant en mentor der som hadde en oppskrift på et bra produkt. Han utviklet sitt eget produkt ut fra mentors oppskrift, og gikk til Norwegian Oil Supplier  (NOS) for å produsere det. Det var ikke så mange som hadde troen på produktet, men en av de ansatte sa seg villig til å prøve produktet hjemme på sitt eget hus.

– Han ble helt satt ut, og kom henrykt tilbake og var overbevist om å lage produktet. Haken var at vi måtte bestille 1500 liter. Vi gikk mange runder med oss selv, men som min kone sier; Har du troen så går du for det. Vi bestemte oss for å prøve å selge produktet, og etter en måned var vi tomme, forteller prosjektleder, Fred Thorkildsen.

Fasadevask 1

Det skulle ikke stoppe med det. Fred var ikke helt ferdig med USA og fant ut at Soft Wash System arrangerte kurs i fasadevask. Han fikk med seg tidligere politi Jan Einar Nicolaisen, og sammen dro de til Florida for å delta på kurs. Det amerikanske selskapet var bygget opp etter en forretningsmodell hvor de hadde tilknyttet seg 1000 medlemsbedrifter som utførte fasadevask. Disse bedriftene betalte medlemsavgift til Soft Wash System mot at de fikk grundig opplæring, kursing og veiledning. Denne modellen inspirerte de to nordmennene, og sammen startet de Fasadevask 1 i 2020.

– Det var 15 deltakere på det første kurset vi holdt, og 12 av dem skrev kontrakt med oss og bestilte vaskerigger etter gjennomført kurs. Vi fikk en mekaniker i Sandnes til å designe og bygge vaskerigger, og i dag er det en del av pakken vi tilbyr, sier Fred.

Etter at mekanikeren pensjonerte seg er det Lie Blikk som tar seg av byggingen av vaskeriggene, og hittil i år har de allerede solgt ti nye rigger. Vaskeproduktet Fred utviklet er ikke lenger på det åpne markedet. Dette er noe hans medlemsbedrifter har eksklusiv tilgang på, i tillegg til at de får grundig opplæring, veiledning og support, samt kan kjøpe utstyr og vaskerigger hos Fasadevask 1, som Fred bygger for dem. 22 bedrifter er i dag tilknyttet Fasadevasknettverket inkludert Orstad Gulv & Renhold, og som Fred så fint sier; han holder dem i hånden med deres butikker. I år blir de Norges største fasadenettverk.

  • Skrevet for papiravis – næringsavis

  • Oppdragsgiver Sandnesposten

  • Mål om å lage en historie som skaper merkevare

Maren hjelper bedrifter å nå sine resultater

En utdannet journalist jobber med å bygge historier til sine lesere som gjør at de blir engasjert. Når Maren lager en artikkel for en bedrift bruker hun tid på å finne ut hvem er det som er de riktige leserne? Hva er det leserne trenger i sin hverdag? Hva vil bygge en interesse for Orstad Gulv og Renhold? Hun intervjuer bedriften for å være sikker på at det er en felles forståelse fra hva som forventes? Ingen vet mer om sin bransje og hva som er viktig budskap enn bedriftene selv.

Kundene vet hva som trengs

Ofte vet kundene selv hva som vil skape bedre resultater. Det er noe bedriftene jobber med hele tiden, det er deres argumenter for at kundene skal velge akkurat dem.

Så hva tenker du for din bedrift? Hva er det dere trenger å lage til din målgruppe? Hvor skal det presenteres? Facebook? Linkedin? papiravis? næringsavis?

Vil du vite mer?

Vi har laget et helt enkelt skjema til å fylles ut, og det gir Maren litt mer informasjon hva dere tenker. KLIKK HER for skjema