Hvordan få mer kunder?

HVORDAN FÅ MER KUNDER – OG DE RIKTIGE KUNDENE?

Har du hørt om “Innholdsmarkedsføring”? Så du på LinkedIn at Hellvik Hus søkte etter innholdsprodusent? Dette er noe vi ser mer og mer på sosiale medier. Hvorfor er det blitt så populært? Sannheten er at det har vært populært i flere år allerede. Før kjøpte bedriftene mer den tjenesten, og nå ser vi at det er blitt en trend å ansette egne produsenter.

Altså “innholds markedsføring” er artikler som er skreddersydd av en bedrift til å skape en reaksjon. Bedriftene vet hvem de ønsker å “snakke” til, og ofte vet de også hva de ønsker å “si”, og hvorfor de ønsker å si det.

Hva er innholdsmarkedsføring?

Når du søker på Google får du svært mange treff når du søker på “Hva er innholdsmarkedsføring”? Når jeg søkte sist fikk jeg opp 112 tusen treff.

På fagspråk kalles dette ofte for «Inbound Marketing». Hvis du skal gjøre seriøs «IB» så må du lage en serie artikler bygget for å oppnå en ønsket effekt ved bruk av den «Kundereisen» som beskrevet i neste avsnitt. Det kan være artikler, filmer, blogger osv.

Forskjell på Inbound og Content

Beklager at det blir noe fagspråk. Det koster mye mer å gjøre inbound Marketing, og det skyldes ofte at det krever mer verktøy for å gjøre det. Mange bruker f.eks Hubspot for å få til analyse og automasjon i markedsføringen. Vi gjør Content, men kan hjelpe med Inbound hvis du er villig til å betale for det.

Det er mange som forteller om veien til f.eks nye kunder. Du har sikkert hørt om “kundereisen”. Det er den reisen kunder gjør fra å ikke å vite om en bedrift, eller vite om et produkt, til å vite om bedriften, bli interessert og konverteres til å bli en kunde eller kjøpe en vare eller tjeneste.

En kundereise kan se ut som dette:

a) Tiltrekke de riktige personene – ved å skape interesse 

Hvorfor skal jeg være interessert i ditt firma? Hva er det med ditt produkt som skal gjøre meg nysgjerrig? Hvilken kompetanse er det dere har, som jeg har bruk for? Hva kan du hjelpe meg med som gjør min hverdag enklere? Lag titler som du vet at de du søker vil lese. Før du lager artiklene må du analysere de som du søker etter, dette er viktig før du begynner. Du må også analysere din egen bedrift og dere ansatte. Hvorfor det? Jo, det er det som skal være innholdet i dine artikler. Hvorfor skal jeg velge akkurat dere? Hvem hos dere har den kompetansen som det er behov for i din bransje? Eller hva er det med ditt produkt som gjør at jeg skal handle av dere?

Artiklene skal skape nye potensielle kunder

En journalist er vant med å lage titler som «drar leserne» inn i historien. Når du skal gang med Innholdsmarkedsføring er det viktig å «sparre» med din journalist som vet hvordan språk, rytme og bruk av følelser vil bidra til at du når disse menneskene du søker.

b) Skaffe “Leads”

Når du har skapt interessen. De riktige menneskene er blitt oppmerksom på din bedrift, oppmerksom på dine produkter og din kompetanse. Da er det på tide å få dem til å melde seg interessert. Lag en artikkel hvor de gir fra seg sin mailadresse i mot f.eks gratis prøve, eller en video som skal gi verdi til dine “Leads”. Du må prøve å finne noe som gjør det lett for dem å gi fra seg sin mailadresse, eller annet som gjør at du kan ta direkte kontakt med dine nye Leads.

c) Konverter dine “Leads” til KUNDER 

Nå har du fått navn og mailadresse til en potensiell ny kunde. Det neste du skal gjøre er å lage en ny artikkel som vil være svært verdifull for denne gruppen personer. Du skal skreddersy en artikkel som tar dine “Leads” med videre på kundereisen til å kjøpe noe av deg. Det kan være et produkt, en tjeneste eller din profesjonelle kompetanse som vil ta dem videre til bedre resultater, eller hva du kan tilby dem. Kanskje du kan lage en landingsside der dine “Leads” på en enkel måte kan bestille produktet, eller hva du ønsker å selge. Som regel vet du hvordan dine potensielle kunder ønsker å kjøpe? Hvis ikke prøv å finn det ut. En god huskeregel er å tenke, det enkle er ofte det beste. Vi mennesker liker å handle av mennesker, så prøv å gjøre alt ganske personlig. La de bli kjent med folkene dine, og vis dem at de er i trygge hender. Vi handler ofte med følelsene våre. Skap derfor den gode følelsen, skap trygghet og du er veldig nær å sikre deg en KUNDE.

d) Begeistre dine KUNDER

En kundereise skal aldri stoppe ved salget. Det er nå du kan begeistre de som har gjort det “rette valget”. De har valgt akkurat deg. Og nå skal du med nye artikler, filmer, blogginnlegg skape en ny feel good følelse som gjør at de blir begeistret for det gode valget de har gjort med å kjøpe av dere. Tilby gjerne personlig kontakt, be dem komme med kommentarer og tips. Husk å svare personlig. Dette skaper lojale kunder.

Ringrever har et erfarent TEAM som kan levere dette til bedrifter. Bedriftene sparer penger som det vil koste å ansette egne ansatte. Det er ofte en bransje hvor lønnsutgiftene er høye. I all fall hvis du ønsker at de skal ha erfaring og utdannelse innen yrket. Du får en person som skal være ansvarlig for å lage innhold som tar denne “kundereisen” for din bedrift. Mens hos Ringrever får du en “medansvarlig” og et helt TEAM som skreddersyr innholdet, og gir tips og råd.

Vårt TEAM

Maren Ørn – 41 år – utdannet journalist. Hun har blant annet jobbet som nyhetsjournalist og innholdsprodusent for Amedia avisene; Sandnesposten, Jærbladet, Dalane Tidende, Strandbuen og Solabladet. Hun jobber også som journalist for Gatemagasinet Asfalt, og trives godt som reporter i vårt helt nye nettmagasin “Bil i Rogaland”

Nils Arne Johnsen – 59 år – Han har solid erfaring innen markedsføring som markedsrådgiver hos Stavanger Aftenblad, hvor han jobbet i 25 år. De siste åtte årene som distriktsleder med ansvar for Sandneskontoret, Jærkontoret og distriktene. Etter han ble femti år kjøpte han drone, og fikk interessen for å lage film for bedrifter. Han filmer og redigerer.

Lars Kristian Aalgaard – 46 år – Ta et besøk til Lars sin LinkedIn profil og Instagram profil. Der finner du hans knallgode bilder. Han har jobbet på oppdrag for Stavanger Aftenblad i mange år. Og også for andre medier. Hans spesialitet er mennesker. Det er ikke få Oilers og Viking kamper han har dekket. I tillegg har han tatt bilder av de olympiske mestrene våre i Sandvolleyball. Store bedrifter som Solv har kjøpt foto hos Lars Kristian.

En ekstra mulighet vi har for tiden er Helen Christie Thu – 44 år – Hun har jobbet med TV produksjon i Brasil. Når kunder velger å bruke Helene så tar vi kvaliteten opp et hakk. Det koster litt mer, fordi vi leier inn denne tjenesten, men det er verdt det.

Følg med oss videre når vi tar deg med på kundereisen med flere artikler om det å skape interessen, skaffe mer Leads og konvertere dem til KUNDER. Vi skal også vise hvordan vi kan begeistre de som ble dine kunder til å bli ekstra glade i akkurat dere.