En liten artikkel om suksess med PR

 

Artikkel fra Ringrever   •   5. november, 2017

Alt du gjør er med å påvirke bedriftens omdømme. Denne artikkelen om å ha suksess med PR er skrevet av Nils Arne Johnsen, som i 30 år har jobbet og fortsatt jobber i avis og tidligere jobbet i Mediehuset Aftenbladet.

En del av artikkelen er klippet fra boken til Lenke til Ulf-Arvid Mejlænder «Slik Gjør Du Suksess Med PR». Boken er utgitt av Hegnar Media i 2007, men er fortsatt en svært aktuell og god bok.

Omdømme

Som nevnt alt du gjør er med å påvirker bedriftens omdømme. Lederen av bedriften, de ansatte, dine annonser, dine nettsider osv. skaper en oppfatning av din bedrift. Derfor skal du ha en profesjonell nettside, og design er viktig. Logoen er ditt ansikt utad. Den viser du frem på bilene dine, nettsidene dine og i medier såvel sosiale medier som alle andre medier. Her er noen stikkord.

  • Vær bevisst

  • Internt og eksternt

  • Høy etisk standard

  • Du representerer firmaet ditt i trafikken med firmalogoen godt synlig

10 viktige faktorer

1. Ledelsen

Ledelsen er forbilder internt og eksternt. Klesdrakt og stil. Verbalt og etisk. Alt er med å avgjøre om bedriften tas seriøst og oppfattes som suksess.

2. Oppnådde resultater

Din bedrifts suksess måles oftest i resultater. Når dere vinner er det viktig å vise hva deres lykkes med. Feir seirene, og lær av feilene. Suksess avler suksess. Når en idrettsklubb for eksempel har suksess og er vinnere, da er det enklere å tiltrekke seg næringslivet. Vi ønsker å vise oss frem med vinnere.

3. Medie-eksponering

Positiv omtale i aviser er gull verdt. Finnes det en god strategi i bedriften din hvordan dere kan få god omtale? Har dere noe som er interessant for lesere eller seere i media? Finnes det en god vinkling som kan «selges» til media? Det gjelder hele tiden å utnytte de muligheter en har. Vinner dere en konkurranse i mot sterke konkurrenter i bransjen. Har dere vunnet en viktig samarbeidsavtale som sikrer jobber i ditt distrikt? Bruk de mulighetene som dukker opp.

4. Visuell presentasjon

Tror du at profil er uviktig? Alt fra dine visitkort til dine største fasadeskilt er din visuelle presentasjon. Dine potensielle kunder bedømmer alt du viser frem.

5. Medarbeiderne

Hvordan opptrer dine medarbeidere på fritiden? Hvordan utfører de jobben sin? Er de gode ambassadører for din bedrift, da øker de sjansen for suksess for din bedrift. Gode medarbeidere er kanskje din viktigste ressurs.

6. Reklame

Din reklame skal flytte varer, tjenester og bygge en oppfatning for mottakeren. Reklamen har du full kontroll på. I motsetning til dine Facebook sider hvor det kan komme kommentarer som skader din bedrift. Skap reklame som bygger under din strategi og gjøre bevisste valg.

7. Strategiske allianser

Dine samarbeidspartnere fortelle omverdenen mye om hvem dere er. En uheldig samarbeidspartner kan ødelegge din bedrifts omdømme. Som ordtaket sier «Si meg hvem du omgås, og jeg skal si deg hvem du er». Derfor er det viktig med gode strategisk allianser.

8. Kunder

Kundene er dine viktige referanser. De snakker med andre om erfaringen med din bedrift. I høyeste grad er de viktig for deres omdømme. Negativ omtale fra kunden din må unngås, særdeles viktig å behandle dine kunder med respekt. Når verdien du leverer føles riktig oppstår det god PR.

9. Fra munn til munn

Dette er jungeltelegrafen, kanskje den viktigste omdømmeskaperen av alle. Det har hendt at jungeltelegrafen har ødelagt bedrifter. Det er mange som har gitt opp kampen mot kritikker som deles på nett, der google gir søkeresultater som ikke er bra for din bedrift. Motsatt er de menneskene som klarer å bli oppfattet som eksperter i bransjen. Når du eller dine medarbeidere blir høyt betrodd og respektert er det mange som velge dere foran konkurrenter.

10. Krisehåndtering

Tap, sorg eller nederlag. Hvordan takle krisene? Det gir din bedrift en mulighet til å vise handlekraft, til å vise etikk og menneskelighet. Det kan være med å styrke omdømmet, eller med feil håndtering totalt ødelegge bedriftens omdømme.

  • Det sies at 90% av PR handler om å gjøre de riktige tingene.

  • Opptreden, ekthet og særpreg vil belønnes til slutt.